Hemlängtan

 
Det känns töligt att erkänna (och känna såklart) men senaste veckan har jag haft sjukt mycket hemlängtan. Jag vet inte riktigt varför. För vi har haft jättehärliga dagar & stopp. Australien känns nästan som hemma. Vi handlar och lagar vår egna mat när vi bor på campingar, vilket innebär att vi har ätit lax, potatissallad, tacos och allt vi så länge längtat efter. Det finns även jättegod mat ute på restaurangerna, som inte enbart är asiatisk mat haha, det finns jättegod mjölk här, bra godis, alltid varmt vatten i kranar, offentliga fräscha toaletter överallt etc. Väldigt likt Sverige. Jag tror kanske det är därför jag längtar hem, för det här påminner mycket om hemma.
     Att bo i bilen är också något som kräver ganska mycket tålamod, flexibilitet och god mentalitet. Bilen är verkligen det absolut bästa men också det värsta med den här resan. Väskorna är väl instuvade i bagageluckan så man måste planera sitt väsköppnande väl, i och med att det är ett 15min projekt att stuva in och ur allt ur bilen så att luckan går att stänga. Det tär också på psyket en del. Att planera 4 dagars necessär och klädförburkning, och att sedan ha det utspritt i bilen eller gå runt och bära på det i handväskan hela dagarna..
     Mycket andra praktiska saker när vi bor i bilen är jobbiga. Som att man måste ta med kläderna till duschen och klä sig inne i båset där, man kan inte gå runt i handduk och sätta sig i soffan ett tag som jag annars hade gjort hemma i Sverige. Sen går du ur duschen och går till bilen, så är den ofta låst och så är den som har nyckeln i köket som är 200m åt andra hållet från badrummet. Sånt tär verkligen på psyket. Man måste vara så himla välplanerad hela tiden och det är verkligen inte min grej haha. Mitt störta behov just nu är: ett stort rum helt för mig själv, med bra ventilation, en stor säng, en garderob & massor av eluttag. 

      Sen längtar jag mycket efter mina vänner hemma, min släkt & min familj. Det har gått lång tid sen jag såg dem nu. Det känns som det har hänt hur mycket som helst i deras liv som jag inte har någon som helst aning om. Vilket känns jättekonstigt, när man annars vet exakt allt om varandra.

     Jag längtar efter svensk mat. En del snuskiga saker som jag vanligen inte äter alls ofta, såsom: risgrynsgröt, falukorv, kaviar och kokt ägg, grovt bröd, kantareller och självklart familjen Rhodins klassiska grillmåltid = grillad fläskfilé, halloumi, en nice sallad med fetaost, beasås & hemmagjorda potatisklyftor. Och så längtar jag självklart efter älskade lägenheten på fredis. Men innan dess: Australiens östkust, nya Zeeland, Fiji & vanatu. Det ser jag också sjuuukt mycket framåt. Fan vad häftigt det ska bli (och är)!












Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: