AUSTRALIEN!!!!!! (Jag är tillbaka)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hej bloggen!!
Vi har landat i Australien, och det har känts som att komma hem. Det har verkligen varit en lättnad & njutning. Det är en känsla av rent överallt. Det blåser inte damm som det gör överallt i Asien. Det är asfalterat överallt. Allt är allmänt rent & fräscht. Framför allt luften, den är frisk! Dessutom finns det varmvatten i alla kranar, till och med handfaten(!!). Små saker man vanligtvis tar för givet, men som betyder så himla mycket efter 4,5 månad i Asien. 
 
Filippinerna är nog det landet som litat på psyket/ härdat oss mest under resan, efter Kina. Framför allt för att vi har bott otroligt spartanskt. I Panglao sov vi fem personer, i två hopslagna dubbelsängar. I Boracay när vi hade sällskap av en annan svensk tjej från Göteborg bodde vi sex stycken i ett rum. Med tre extramadrasser på golvet. Sen har toaletterna varit katastrof överallt i Filippinerna. Nästan alla duschar har varit sämre tryck än en vattenkanna, så vi har fått fylla en stor hink med vatten och med en skopa hällt vatten över oss när vi har velat duscha och tvätta håret. Toalettpapper har man absolut inte tillåtits, eller kunnat spola ner utan det har man fått lägga i en hink bredvid toan. Så är det ju dock överallt i Asien, men på vårt senaste boende så bytte dom inte den där hinken på 5 dagar så det var ett helt berg av använt toapapper.... Sen har toaletterna i Filippinerna inga spolknappar (finns dom så funkar dom ändå inte), utan du får manuellt fylla en hink vatten och ösa ner den i toan efter dig. Bökigt, energikrävande och ofräscht. Det litar på att aldrig någonsin få känna sig fräsch måste jag säga. Även om man vänjer sig så himla himla snabbt.
 
Hur som helst: nu är vi i Australien!!!!! Vi landade i Perth och bodde där i en vecka. Vi bodde på ett enkelt vandrarhem, i en sovsal för 6 personer, som vi dock fick ha helt för oss själva hela veckan. Vi betalade 175kr/natt. Svindyrt i jämförelse med vad vi bott för hittills i Asien, men billigare än vad jag räknat med då jag föreställt mig Sverigepriser. Sängarna är de skönaste jag sovit i hittills på resan, riktiga supersköna och tjocka madrasser och släta rena lakan. Första kvällen tog jag en dusch i 45min och bara stod och njöt av varmt vatten, med ordentligt sprut. Det var så längesen. Vi är så himla tacksamma för allt som hör till västerländsk standard numera.
 
 
Såhär bodde vi i Panglao i Filippinerna. + att jag också sov i sängen. Mysigt men trångt :P











Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: