Trawangan Divers - GILI T

13-01-17
Wow wow wow!!!!!!
Jag är helt extas efter dyket jag & Samuel precis gjorde. Vi har påbörjat en advanced kurs & har precis gjort vårt första dyk. Vi dök på 27m:s djup, såg 2 hajar(!!!!!!!), 4 sköldpaddor, en rocka & ett vrak!!!! Det var så himla himla häftigt. Jag log så stort av förundran & lycka, att mina kinder lyfte cyklopet så det blev en glipa och läckte in massa vatten, haha. 
 
Det marina livet här är mycket häftigare än Koh Taos. Här har vi sett mycket mer färger, fiskar & framför allt större saker & versioner än vad vi sett tidigare. Sen var botten alltid väldigt platt på Koh Tao, här är det mycket mer "rörigt" korallerna har alla möjliga konturer och former, och djupet varierar väldigt mycket hela tiden. Plus att det är mycket mer strömt här. Så här känns det mycket mäktigare & mer levande, jag är helt tagen!! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
15-01-17.
Nu har vi precis kommit hem efter vårt femte och sista dyk för denna kurs. Numera är vi certifierade advanced open water divers. Vilket betyder att vi är behöriga att dyka på 30m:s djup, göra nattdyk, göra vrakdyk & att vi kan navigera oss under vattnet. Coolt!! Under våra fem dyk valde vi inriktningarna: vrakdyk, drift,  fish ID, navigation & djupdyk. Som jag skrev efter vårt första dyk så är dykningen här så jäkla cool! Jag är helt frälst. Under vårt sista dyk fick vi se tre vitfenade revhajar, varav en troligen var dräktig och över 2m lång, en riktig bjässe. En var inne i en grotta så vi kunde stå vid grottöppningen och se den cirkulera förbi mindre än 1,5m ifrån oss, så häftigt! Vi har även dykt vid två vrak, vilket var väldigt häftigt. Samt gjort ett drift dive, där man lär sig skills som att gå i vattnet genom att "ramla baklänges" från båten, och sedan aldrig gå upp till ytan och mötas där, utan direkt du ramlat i simmar du rakt ner, och samlas med gruppen på ca 5m:s djup under båten. Så man måste vara väldigt snabb om man inte ska driva iväg med strömmarna och tappa gruppen. Det är svårt att förklara, men det var verkligen en adrenalinkick. Tillsist vill jag tacka min familj, mormor & moster som gav mig denna upplevelse i julklapp. Den kommer jag att minnas för resten av livet, tusen tack för det!











Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: