BORACAY

Hej bloggen!
Som jag skrev i inlägget jag lyckades publicera för några dagar sedan så har wi-fi tillgängligheten varit katastrof i El Nido. Så därför har jag inte kunnat blogga någonting men här kommer en lång sammanfattning av de senaste veckorna: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Boracay 2/2-7/2.
 
För att recensera Boracay så var det framför allt otroligt mycket turister. Det var helt omöjligt att hitta en liten yta på stranden där du kunde vara för dig själv och få uppleva harmoni, njutning och privat space. Utan det var alltid smetat med folk, högtalare med hög musik, uppblåsbara soffor & madrasser, restauranger eller bara försäljare var du än vände blicken. 
 
Hela ön var jätteturistad ur alla perspektiv, framförallt de trissade priserna. Efter att ha varit på Malapascua och ätit kyckling med curry, grönsaker & ris för 17kr satte vi mer eller mindre i halsen när vi såg att de ville ha 90(!!!)kr för samma rätt på Boracay. Hur mycket vi än kollade runt så var priserna lika höga överallt, eller snarare fanns det enbart dyrare alternativ än det. Det fanns nästan ingen lokal mat utan bara italiensk, seafood eller BBQ. Det märktes tydligt vilka som var målgruppen: rika turister som vill unna sig till max. Samt barnfamiljer.
 
Boracay brukar ofta beskrivas som Japanarnas och koreanernas Mallorca just för att det är deras favorit-charterresmål. Som ni säkert förstår då så var det alltså fler Japaner än Filippinare på ön. Inte för att jag har någonting emot Japaner personligen, men det är tråkigt när ett land tar över helt och hållet. Hela Boracay har lite lyx-aura. Det är gigantiska middagsbufféer på var och vartannat ställe och massor av flådiga resorts. Men det fanns också massor av hetsiga lokala försäljare, och stranden var helt fullproppad av människor och båtar, och det var så mycket vattensporter att man knappt kunde se horisonten. Så det var ingen fullträff på vår resa som ni kanske förstår.
 
En charmig sak var dock alla jättefina sandslott som byggdes upp på stranden varenda dag. Dem kunde du gå och beundra från den mysigt upplysta strandpromenaden. Vi hade även en fantastisk eftermiddag på Fridays resort, där vi åt fantastiskt god mat & njöt av en exklusiv och härlig miljö en hel eftermiddag, ända tills solen gick ner. Efter 5 nätter på Boracay flög vi till Coron. Som jag redan berättat för er i inläggen nedan, om råttorna & min födelsedag. 











Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: