💙 FRASER ISLAND 💙

Jag hade inte sÄ höga förvÀntningar pÄ Fraser Island, för jag visste inte sÄ mycket mer Àn att Lake mcKenzie fanns dÀr. Jag blev vÀldigt positivt överraskad av vÄr vistelse. Vi Äkte pÄ en anordnad 3-dagarstur, dÀr fyrhjulsdrivna bilar ingick. Skönt att slippa riskera vÄr egna bil, och ha en guide och allt.

Jag vet inte om jag berÀttat det hÀr pÄ bloggen. Men vi testa fyrhjulsdriften pÄ Lucky Bay i Esperance. En superfin strand & en kille rekommendera oss att köra lÀngst bort, för att fyrhjulskörningen dit var "lÀtt som en plÀtt" :----) 

Ingen av oss har nÄgonsin kört fyrhjulsdrivet sÄ vi hade ingen aning om hur man ska göra, och vad man inte ska göra. SÄ vi körde bilen precis som vanligt typ, pÄ vÀxel tre. SÄ nÀr sanden blev superlös och sÀkert 40cm djup körde vi sjÀlvklart fast som in i helvete (haha). Vi tryckte pÄ bÄde framifrÄn & bakifrÄn och grÀvde och grÀvde, men bilen stod som pÄ en pyramid av sand ungefÀr. Och satt fast med underredet. VÄgorna nÄdde vÀl kanske 2m ifrÄn bÄten och vi visste att högvatten var pÄ ingÄng. Sen kom de Àn guiden som rekommenderat mig att köra dit förbi Äkandes, som en skÀnk frÄn ovan. SÄ nÀr han kÀnde igen mig tror jag han fick dÄligt samvete (haha). SÄ han fick bogsera ut oss dÀrifrÄn, baklÀnges. Det var det lÀskigaste jag gjort hela bilen flög som en jojo och hann bara landa innan den studsade bakÄt med en jÀkla kraft igen. Jag var verkligen livrÀdd för att flyga in i hans bil nÀr han stannade. Emma, Johan & Samuel sprang bredvid bilen och garvade ihjÀl sig Ät flygande lilla jag som var helt hjÀlplös bakom ratten. Till saken hör Àven att den hÀr guiden som bogserar ut oss har hela sin minibuss fylld av kineser som Àr ute pÄ en guidad tur. SÄ han bogserar ut oss med alla hans kunder kvar i bilen. SÄ dom fotar & filmar & skrattar som bara den. Vi Àr sÄ tacksamma för den hjÀlpen. PÄvÀg hem sÄg vi en skylt dÀr det stod fyrhjulskörning pÄ egen risk, behöver man bogseras ut av "SOS" typ, kostar det 1000$. Tack gode gud att vi inte behövde det sÀger jag bara.

Okej hur som helst: Fraser Island.

Vi fick se en film om fyrhjulsdrivning fylld av do and don'ts. SÄ vi fattade Àntligen galoppen och körde som pÄ rÀls Àven i den allra djupaste sanden dÀr nÀstan alla andra bilar i gruppen körde fast. Det var sÄÄÄ jÀkla roligt!! Hela fraser Island Àr en ö som endast i grunden bestÄr av sand, sÄ det finns inga grusvÀgar eller packade skogsstigar utan det Àr enbart sand sand & sand. Ibland var det 1m:s djupa gropar och ibland var sanden sÀkert 50-70cm djup och lös som mjöl. Riktigt riktigt roligt & en ordentlig utmaning. Stranden klassas för övrigt som en motorvÀgspÄfarten Fraser. Hur coolt?

Vi var ca 30 pers i vÄr grupp, med 4 bilar. Vi bodde i tÀlt pÄ stranden pÄ nÀtterna & fick sjÀlva laga vÄra egna mÄltider. Det var det enda minuset. Att vi tvingades laga, komma överens om & handla mat för hela vistelsen i stora grupper. Speciellt nÀr vi förberett oss, och blivit informerade om att vi skulle bli servade mat alla dagar. 

Vi besökte som ni redan sett Lake McKenzie, men Àven Indian Head, ett stort vrak som strandats, champagne pools, lake Birrabeen, Tea three lake, Eli Creek och nÄgra fler platser. De fem förstnÀmnda var helt klart mina höjdpunkter. Allt var verkligen jÀttefint & hÀftigt. Dessutom var vÄr grupp asrolig, vi hade verkligen superkul ihop och det kÀndes typ som en nollning, att detta var mina nya klasskompisar för flera Är framöver. Man hinner verkligen lÀra kÀnna folk snabbt nÀr man umgÄs dygnet runt & gör sÄ mycket praktiskt tillsammans. JÀttekul verkligen! 4 av dom vi lÀrde kÀnna Àr Elin, Emma, Jossan & Linnea frÄn Stockholm/GÀvle. VÀrldens roligaste tjejer. SÄ de stannade vi och Ät tacos med nÀr vi kom tillbaka till Hervey Bay efter Fraser.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
Champagne pools, som fÄtt sitt namn frÄn att havet som slÄr in bildar ett bubbel/skum i poolerna.
 
 
 
 
 
Vi fick se en dingo!! 
 
 
 

HÀr frÄn Indian head kunde vi se bÄde rockor, delfiner, en haj & en sköldpadda. Snacka om att det sög i dyktarmen!

 
Eli creek, Àven kÀnd som hang over creek. Det hÀr vattnet Àr sÄ rent att man kan dricka det, vilket vi gjorde.











Kom ihÄg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 Ă„r frĂ„n Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. VĂ„r plan Ă€r att vara borta i nĂ€rmare 8 mĂ„nader, och besöka 16 olika lĂ€nder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen sĂ„ mycket som möjligt under resans gĂ„ng, i den mĂ„n vi har tillgĂ„ng till fungerade internet. Jag finns Ă€ven att följa pĂ„ bĂ„de instagram och vsco (klicka pĂ„ cirkeln)

VSCO Logo

senaste frÄn instagram: