MYKONOS - del 5

Mykonos är en extremt stor turistmagnet. Jag läste någonstans att dom har 10 000 invånare, och att det under de värsta högsäsongsveckorna bor runt 100 000 på ön. Jag & Samuel var garanterat där en av de värsta veckorna på året. Det tog oss 4h, och kanske 3l svett att hitta ett boende. Jag frågade nog på säkert 40 ställen om det fanns ett rum över, och alla kollade förbryllat på mig och frågade på ett idiotförklarade sätt om jag på fullaste allvar inte hade bokat rum innan. Det funkade hur smidigt och enkelt som helst, på alla ställen förutom Mykonos.
 
 
Ständerna var helt smetade, choran likaså och priserna skyyyyyyhöga. Utan att överdriva så är nästan allting 4 gånger så dyrt på Mykonos som på alla andra öar i Kykladerna. Hade du tur och hittade en budgethotell kostade det kanske 120€ per natt. Annars kanske 300-350€ PER NATT. En helt vanlig och enkel middag i form av en varsin pastarätt och cola kostade 400kr för mig och Samuel. Så Mykonos är sinnessjukt dyrt, det märks verkligen att det är en Jetset ö. Den är dock väldigt vacker och välbevarad, och har mycket att erbjuda. Men du får minst sagt betala för det. Varenda beachclub och bar skyltar med Moët-flaskor i både 1, 3, 5, 10 och 20 liters storlekar. Det är också väldigt mycket homosexuella på den här ön, vilket jag tyckte gjorde hela ön så charmig. På stranden så var typ 75% av alla bögar, både ungdomar, vuxna och pensionärer, från hela världens olika nationaliteter. Vilket är väldigt charmigt. Det var verkligen så tydligt att kärlek inte har någon färg eller (ålders)siffra. Och det är fint att se.
 
 
 
Nattlivet på Mykonos var helt okej. Choran är så himla stor så allt är väldigt utspritt, det finns inte en tydlig bargata utan det finns klubbar lite här och där. Vilket gör att det är lite svårt att hitta dem ifall man vill byta klubb. Då kan det istället bli att man går vilse i de hundra olika gränderna som finns. Vi var på Scandinavian Bar, som var en ganska stor klubb med väldigt mycket folk. Vi var nog dock de enda skandinaviena där, vilket var lite ironiskt med tanke på namnet, haha.
 
 
 
 
Stränderna på Mykonos är bra, det är väldigt klart vatten för att vara fastlandsstränder. Sanden är också ganska nice. Dock är det så sjukt mycket folk. Alla solstolar är uppradade i kanske 12 olika rader ner till havskanten, och sträcker sig från strandens början till slut. Det är beach clubs överallt och alla dunkar svinhög internationell schalger/pop musik. 
 
 
 
Mykonos är verkligen gigantiskt och det märks väldigt tydligt både på standarden, som såklart blir ganska hög när det är stor konkurrans, och på utbudet, det är enormt. Det var så sjukt för när vi gick i en liten, smal och grekisk gränd och letade efter ett gulligt vykort så gick vi förbi en Victoria Secret butik?? Det var så surrealistiskt. Det fanns även flera lyxiga väskbutiker, parfymaffärer och en Gant-butik. Mitt i en smal liten gränd i självaste Grekland, så roligt. Choran sträcker sig säkert 5-6km längs kusten, så det finns mycket att tita på för den som vill shoppa på semstern. Mykonos  är en väldigt städad, välbevarad och vacker ö. Man får på något sätt en storstadskänsla tycker jag. Lite tråkigt är det dock att priserna är som i Sverige typ, tillskilland från alla andra öar i Kykladerna. Skulle jag åka hit igen så skulle jag åka i september när turistvågen har lagt sig och priserna sjunkit, då kan ön nog vara en riktig guldklimp.
 
 











Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: