Hanoi - Vietnam

Första intygen av Vietnam: livsfarligt, BILLIGT & supermysigt. Trafiken här är helt bortom vår värld. Mopeder i tusentals, den som tutar har företräde. Folk genar och kör motsols i rondeller. Ska du svänga vänster i en korsning kan du lika gärna ställa dig i det vänstra och motsatta körfältet, så länge du tutar lite. Eget space finns det absolut inget som heter här, utan alla fordon ligger ofta mindre än 20cm ifrån varandra. Mopederna kör i bredd så du som åker bil har för det mesta 3-5 mopeder på vardera sida om dig, även om vägen är enfilig.
     Det första vi gjorde när vi kom fram var att gå till en bankomat & ta ut en miljon ;-). Sen satte vi oss på en uteservering och tog en öl för 35000, vilket motsvarar 14 SEK. Vietnam är väldigt billigt. Vilket vi älskar!! Vi bor i ett riktigt stort fyramanna rum mitt i gamla stan, vi har ett eget badrum, handdukar & wi-fi. 50kr natten betalar vi för det.
     Även om Hanoi är Vietnams huvudstad så finns det ingen som helst storstadskänsla här, tillskillnad från alla våra tidigare stopp. Utan nu har vi äntligen kommit fram till det riktiga Asien. Det är hur mycket folk som helst på gatorna, både lokalbefolkning & turister. Folk drar ihop stora gäng och ställer sig och sjunger & dansar mitt på gatan. Det finns mycket streetfood & massvis med söta små lokala butiker som absolut inte innefattar HM eller Zara. Och så alla dessa miljoner mopeder som slingrar sig fram överallt. Ibland med både 2 vuxna & 2 barn på. Klimatet är supervarmt, kvällarna behagligt svalkande och maten jättegod. Vi älskar precis allt här!!!

 

 
 
 
 











Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: