Vietnamkriget

Idag har det varit en ledsam & tung dag. Vi nåddes av otroligt tråkiga nyheter hemifrån som jag inte har släppt ur tankarna en sekund sedan informationen nådde oss. Så jag vill börja det här inlägget med att skicka en stor kram till de drabbade där hemma.

Idag var vi som jag nämnde tidigare varit på krigsmuseet här i Ho Chi Minh. Jag tycker att det är en SKANDAL att historiekurserna i skolan inte tar upp någonting alls från det kriget. Det är ett krig som varade i 17 år, och involverade nästan hela världen. Till och med Sverige var aktivt med och protesterade mot USA:s skoningslösa våld. Precis som massvis med länder från både Europa, Afrika, Asien, Oceanien & Sydamerika. Många amerikanare var också med och protesterade mot vad USA gjorde mot Vietnam. Utstuderat plågeri & massmord.

Vi fick se bilder på foster som tack vare USA:s grymma och stora kemikalieutsläpp föddes helt missbildade, på sätt man aldrig tidigare skådat. Folk som var sönderfrätta och nästintill uppbrända. Folk som släpats till döds fastknutna bakom bilar, etc. Allt det här på grund utav USA, som egentligen inte hade någonting med det här kriget att göra. Otroligt hemskt, rått & brutalt. Mer än så tänkte jag inte gå in på kriget. Utan istället visar jag er lite bilder därifrån.












Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: