Svar på en kommentar

"Hej!
Jag ska åka till Sydostasien i Januari och Kambodja ser ju helt fantastiskt ut. Funderar på hur ni gjorde med Visum, sökte ni på plats eller hade ni det ordnat innan?

MVH Alexandra"

 

 
 

Hej Alexandra!
Vad härligt, du har livets resa framför dig! Ska man till Sydostasien är Kambodja ett måste enligt mig. Ska du till Kina måste du söka visum innan. Alla andra länder som är inkluderade i vår Asien-rutt går det jätteenkelt & smidigt att skaffa visum direkt på gränsen/flygplatsen. Så länge ditt pass inte går ut inom 6 månader, du har med id-foton i färg och amerikanska dollar så är det aldrig några problem.


Det är lite olika från land till land vad det kostar och hur länge du får stanna. I Vietnam har du som svensk medborgare 15 dagar gratis, till Laos kostade visumet 39$ & till Kambodja 36$. Vill du stanna mer dagar än vad du får gratis i t.ex Vietnam kan du enkelt söka ett sådant visum på antingen den vietnamesiska ambassaden i landet du besöker innan, eller så kan oftast en travel acency hjälpa dig med det.

Sök inga visum hemifrån, det är mycket dyrare och omständigare. Ett annat tips om du ska till Thailand är att du endast får 15 dagar gratis om du kommer via buss, men 30 dagar om du reser dit via flyg. Jättekonstigt, men så är det. Ha en fantastisk resa! Kram!












Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: