Samuel gästbloggar om Koh Rong

 
 
 
 
 
Ett land som Kambodja är ofta bortglömt på semesterkartan. Folk har ofta hört talas om massavrättningar, Pol Pot och Angkor Wat. Ingen pratar om de vita stränderna, det kristallklara vattnet, eller de gröna öarna. 


Koh Rong och Koh Rong Samloem är två paradisöar utanför staden Sihanoukville i södra Kambodja. Här är dagarna helt bortdomnade av sol och bad, men lever upp på kvällarna när strandens restauranger vaknar till liv.

Koh Rong är ön som enbart består av backpackers. Guesthouse, bungalows och dormatories. Inga flådiga resorts med all inclusive och springande barn. Bara bira och beacher. Bara ren njutning, på många sätt.

Till skillnad från huvudön är Koh Rong Samloem ön där endast tre saker som behövs. Solkräm, en bra bok och en stressad själ. Det räcker med en dag så är du utvilad. Att vakna av skvalpande vågor mot den vita stranden är något som alla mår bra av. Smekmånad, för att komma ifrån alla måsten, eller bara njuta av livet är denna öns dragplåster.

Det de båda öarna har gemensamt är att de är oexploaterade. Att hinna med dessa innan de stora hotellen hittar dem är en ynnest, enligt mig. Kambodja är verkligen ett framtidsland, men förhoppningsvis lever Koh Rong-öarna kvar i samma anda som nu. Det hoppas i alla fall jag.

// Samuel



Alexandra    •     •  

Hej
Jag ska åka till Sydostaien i Januari och Kambodja ser ju helt fantastiskt ut. Funderar på hur ni gjorde med Visum, sökte ni på plats eller hade ni det ordnat innan?
MVH Alexandra










Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: