Svar på en kommentar gällande packning

 

"Hej! Vad skulle du säga är det viktigaste du har med dig? Förutom mobil/pass/plånbok och dom där "självklara" grejerna." //Frida 

Hej Frida!

Först och främst. Kul att så många ställer frågor!! Jag älskar att skriva listor, och att skriva överlag. Så jag svarar mer än gärna på frågor! Det är via bloggar jag själv samlat på mig alla tips inför vår resa - så man får väl ge och ta. :)

 

 
Det bästa jag har i min ryggsäck är nog: 

 

  • Ett kodlås 
  • Packpåsar (varav en är vattentät)
  • Ett dubbelt eluttag & dubbel iphoneladdare.
  • Powerbank 
  • Sarong
  • Forex bankkort
  • Ett sovlakan
  • Extra batterier till GoPron.
  • Toarulle


Kodlåset är guld på nattbussar, stränder & hotellrum utan safety box. Då låser jag alltid mitt handbagage, så kan man slappna av något mer än om det hade varit olåst. Skulle tjuvar vara i farten tror jag oddsen att du blir av med hela väskan är betydligt mindre än bara en mobil, om den ligger synlig eller olåst. 

Packpåsar. Jag har 7st, varav en är vattentät. I den har jag alltid passet, biljetter, mobilen & alla laddare. Ibland kommer sjuka regnskurar här, då är den väldigt praktisk. Sen packar jag även all min övriga packning i påsar för att snabbt veta vad jag har vart, så man inte behöver dra ut hela väskan för att hitta ett par strumpor tex. Gult för badkläder, rött för läkemedel, etc. Jag köpte 6st på Intersport för en hundring ungefär, tips!

Dubbelt eluttag har varit en räddning många gånger för oss som reser fyra. Ibland finns det bara ett enda eluttag på rummet, så då är det perfekt att ha som en "förlängningssladd" så att ett uttag blir två. Det samma gäller "munstycket" på iPhone-laddaren, perfekt om det finns två usb-uttag på varje. Då kan fyra pers ladda ur bara ett uttag.

Powerbank. Ibland reser man läääänge utan eluttag. Då är powerbanken värd guld. Jag köpte min här i Asien, en tredjedel så billigt som hemma & fungerar superbra. Så köp inte med en hemifrån vänta tills du är här.

Sarong. Handdukar tar otroligt stor plats, dom tar lång tid att torka & väger bly, speciellt när den är blöt. Så skippa handduken! Köp en sarong här i Asien istället, kostar högst 40kr och går att rulla ihop till storleken av en donut, supersmidigt.

Forex bankkort tar bort alla valutapåslag och avgifter, som du åker på med ett vanligt Mastercard eller Visakort. Ofta kostar uttagen här i Asien mellan 10-60kr per uttag, och ibland är det även utöver det en till avgift på 1-5% av det belopp du tar ut. Vilket i det stora hela blir huuur mycket pengar som helst. Så skaffa ett forexkortet, eller Ica-bankkort så slipper du alla dessa avgifter. 

Sovlaken är otroligt skönt att ha på boenden där lakanen är ofräscha. Då är det alltid skönt att lägga något emellan. Vi har inte använt dem så jättemycket faktiskt, men det tar ingen plats & kan verkligen rädda dig på slitna hostel så det är värt att dra på dem.

Toarulle är något man absolut inte ska ta för givet på toaletter i Asien, här kör dom mycket med "rövduschar" så vill du inte spola rent röven med högtryckstvätten får du släpa på en egen rulle. ;-)

 
 
Generella tips jag också kan ge är:
 
Packa inte med dig för mycket!!!! 5 tröjor & 2 shorts känns jättelite på ett helt halvår, ja, men tänk hur många dagar du kommer spendera i endast bikini. Samt att det finns laundry's överallt så dra inte med dig allt du äger. Saknar du något så finns det fina kläder för 20kr här.
 
Desamma gäller förbrukningsvaror som tops, schampoo, solkräm, plåster, hudlotion, tamponger etc. Allt sådant finns också här, ofta billigare än hemma dessutom. 
 
Packa med omsorg. Ta bara med dig sköna kläder som sitter behagligt och du känner dig bekväm i. Slappa & luftiga linnen, shorts & t-shirt är det bästa. Allt annat kommer bara ligga kvar i väskan.
 
Ta dock med dig ett fint plagg, att ha om ni vill besöka någon skybar eller finare restaurang. Men inget du är jätterädd om för tvätten här är inte alltid jätteskonsam.
 
Ska ni besöka flera länder & planerar att skaffa visum på plats behöver du ha med id-foton i färg.
 
Välj din ryggsäck med omsorg, se till att ta en där du kan reglera alla remmar så att den verkligen sitter bra. Du kommer bära den långa sträcker & du har bara en rygg.
 
Sist men inte minst: en penna kommer du sakna nästan varje dag om du inte tar med en, så packa ner det.
 
 











Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: