Bildbomb från Bagan

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

30-12-16
Finaste platsen på jorden.
Idag har vi ägnat hela dagen åt att åka runt bland alla tempel här i Bagan. Vi började dagen med soluppgången 06:30. Vi såg den från toppen av shwesandaw-pagodan. Utsikten därifrån var heeeeelt fantastiskt. Jag har aldrig sett något så vackert i hela mitt liv. Uråldriga tempel så långt ögat kunde nå, grön fin natur, massvis med luftballonger, rosa himmel & en sol som sakta kröp upp över den krispiga och knäpptysta naturen. Det var helt magiskt verkligen, jag kan inte beskriva det med ord.

Det var även sviiiinkallt. Vi klädde oss i de enda långärmade & heltäckande byxorna vi hade och frös mer eller mindre till is på väg till soluppgången. Lokalbefolkning hade både vinterjackor, mössor och vantar för det var så kallt. Vi hyrde elmopeder som vi åkte runt på hela dagen. Mellan alla tempel är det ofta smala sandstigar där bilar inte kan ta sig fram, och att cykla genom sanden är nog inte så enkelt men moped funkade jättebra. Det var väldigt roligt att köra också, även om de var lite bångstyriga emellanåt. Det finns över 2000 tempel i Bagan, så det finns onekligen mycket att se på. Bäst tyckte vi om de tempel där man kunde klättra upp i/på, så man fick se de magiska vyerna. Inuti så är alla väldigt lika så det blir snabbt enformigt. Vissa har dock fantastiskt vackra tak- och väggmålningar från flera hundra år tillbaka i tiden. Tråkigt nog blev väldigt många tempel illa skadade av ett stort jordskalv i augusti, så många har delvis fallit sönder. De håller dock på att återskapa och renovera dem för fullt, som tur är, så allt inte fallerar och försvinner. Den här dagen har varit helt fantastisk från början till slut. Jag rekommenderar verkligen alla jag känner att ta sig hit och se det här med egna ögon, det är nog faktiskt den vackrare platsen jag varit på. Vyerna här ifrån kommer jag bära med mig för alltid.

 

 
 
 

 

Här ser ni en flicka med ansiktsmask. Det har nästan 90% av alla kvinnor du möter i Burma. Tjejerna i receptionen på hotellet, småbarn, servitriser, kvinnorna på marknaden, alla har dem. De är ekologiska och gjorda på thanaka-träd och citrusfrukt. De gör huden len samtidigt som den bleker. Tråkigt nog, det är otroligt synd att det är sådan vithets överallt här i asien. Vi västerlänningar vill inget hellre än att bli solbrända och här i asien gör de allt de kan för att bli bleka, världen är så skev. Hur som helst, dessa "ansiktsmasker" är väldigt kulturella här, nästan alla ritar ut den på ett fint sätt så det blir som ett slags smink nästan. Tjusigt va? Jag & Emma fick också prova första dagen i Rangoon. Det tyckte lokalbefolkningen var jätteroligt de fnissade, pekade och kollade förbryllat, men uppmuntrade på oss.

 

 











Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: