5 saker jag saknar med Sverige

Fem saker jag saknar med Sverige:

Sjukvård. Lättillgängligheten till apotek och vårdcentraler. Farmaceuter som talar samma språk som dig, bipacksedlar på svenska eller engelska. Bara den tryggheten att veta att blir du sjuk finns det tillgängligt. Sen så är det väl ingen nyhet att min kropp är den vekaste av dem alla och att jag alltid lyckas få exakt allt en människa kan få (typ). Då pratar jag inte feber och förkylning utan mer åt ögoninflammation, urinvägsinfektion eller gallstens-hållet. Så sjukvård är utan tvekan min översta punkt på den här listan.

Att få tvätta själv. Otippat va? Men det är sällan de lyckas få bort fläckar på kläderna här. De använder inte alltid sköljmedel och ofta får man känslan att det inte är helt rent tycker jag. Det känns nästan som kläderna har dammsugits ibland, det känns inte som att den har varit uppsköljd liksom. + att flera gånger har de packat och vikt ihop kläderna i en sluten plastpåse när de fortfarande är lite fuktiga. Så även om det är en lyx att någon tvättar åt dig är det faktiskt inte alltid så nice.

Struktur, organisering och ett regelrätt samhälle. Ska en bussresa ta 5h så tar den inte 12h. Säger bussbolaget att de ska köra dig hela vägen blir det inte tre oannonserade stopp där du ska byta buss och tvingas vänta på en ny i upp till två timmar. Passkontroller tar inte 3h om det inte är en enda person före dig i kön. Ska en landsgränskontroll (eller butik för den delen) stänga och öppna en viss tid så överraskar de inte och stänger 1h tidigare eller öppnar 1h senare helt utan förvarning. Sånt saknar jag, regler som gäller och ord som är pålitliga. Självklarheter tycker jag som vuxit upp i Sverige, men snarare "tur" om det händer här i Asien.

Vatten. Inte endast kranvatten, även om det såklart är en otrolig lyx. Att kunna få fram både varmt och kallt vatten i kranen, det är inte ofta man kan. Oftast finns det bara en on/off skruv i duschar & handfat, ingen skruv för temperaturreglering, utan du får vad som erbjuds. Ibland är det svinkallt, och ibland är det ljummet om inte varmare. Man får alltid den temp som man inte vill ha. Är det varmt ute vill du ta en kall dusch, men då är ju även vattnet varmt såklart... i-landsproblem men ändå en bekvämlighet man saknar.

Varierad kost. Kyckling och ris i all ära, det är supergott. Men magen mår inte så jäkla bra av vitt ris, vitt ris & vitt ris. Jag saknar bulgur, fullkorn, couscous och fisk!!!! Speciellt lax. Och färska grönsaker/sallader. Skulle det inte vara för att min mage totalt protesterade mot för mycket ris så skulle den här punkten faktiskt tas bort, så mycket saknar jag inte lax & sallader att det är ett "problem".












Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: