IOS (del 2)

Ios bodde vi extremt billigt, vi betalde 13€ var för vårt rum som hade ett minikök, sängar och eget badrum. Det låg mitt i backen påväg upp mot Choran, kanske 250m från bargatan. Jag är inte helt säker men jag tror att Chora betyder by. Den största byn på alla öar kallades nästan alltid för Chora i alla fall. Standarden på rummet var låg men det hade allt vi behövde så det var perfekt för oss. Dessutom låg huset precis bredvid ett 5-stjärnigt lyxhotell med världens lyxpool och superwifi som vi fick tillgång till, så det var verkligen supernice. Choran på Ios är väldigt vacker. Den är väldigt kompakt och ligger på en bergssluttning högt uppe på ön. 



På Ios finns det hur många kapell som helst runt om och ovanför själva Choran. Vi vandrade upp till ett utav dem första kvällen, och köpte med oss pizza & lite godis. Så satt vi där uppe och såg solen gå ner i havet. ÅÅÅH det var så himla mysigt och fint. Måste även nämna en fantastisk restaurang vi besökte. Den heter "The mills" och ligger precis vid väderkvarnen högst upp i Choran. Där åt jag och Samuel en supergod middag för en väldigt billig peng. Traditionell, vällagad mat i mysig miljö. Åker ni till Ios måste ni verkligen äta där!



Alla bargator ligger i dom smalaste små gränderna bakom den stora kyrkan mitt i Choran. Det är väldigt roligt att springa runt där på nätterna för det finns liksom en huvudgränd med massa klubbar på, och den korsars av flera tvärgränder som också är fulla med klubbar. Så man kan springa runt åt alla olika håll och finna nya klubbar runt varje hörn. Alla klubbar har sin egna musikstil så det finns garanterat någon klubb för alla smaker, vilket är väldigt roligt! Vår favorit hette Baru. Såg även att det fanns ett silent disco, jag var själv inte där inne men det såg väldigt häftigt ut utifrån. Alla dansade med hörlurar och så var det helt knäpptyst i lokalen. Vi var bara ute en kväll, för Samuel fick typ en tillfällig ögoninflammation den andra kvällen. Men satan vad roligt vi hade! Önskar att jag och mitt tjejgäng hade åkt hit istället för Kos för två år sedan.

En eftermiddag åkte vi till Pathos Sunset Cocktailbar. Ett fantastiskt vackert ställe att se solnedgången på! Även ett skönt ställe att hänga på under dagen då vyerna är helt fantastiska. Inträdet kostade 10€ och då ingick även en drink så det var en bra deal.



Ständerna på Ios var inget speciellt. Ganska grovkorniga, relativt långgrunt och relativt klart vatten. Vi såg dock bara den i hamnen och den stora ”party-stranden” Mylopotas. Den är typ motsvarande Nissi beach i Napa. Den är verkligen en samlingsplats för alla ungdomar. Det finns massa vattensport, en stor beach club som spelar svinhög musik, en del pizzerior och barer, massa solsängar & gratis wifi. Det finns en mexikansk restaurang som heter Harmony i början av stranden. Dom hade riktigt bra mat och väldigt mysig och soft miljö om man vill ta en avkopplande lunch. Tips! 












Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: