Lina Timåker




 
Lina bad mig att skriva en biografi om henne. Hon skriver nämligen boken om mig/ min gymnasietid i svenskan just nu & då ska biografin i boken vara skriven av någon annan & jag hedersuppdraget föll på mig. Tänkte att jag lika gärna kan publicera det här så jag har alla mina texter på samma ställe. Dock är den skiven för bara henne och ingen annans så egentligen känns det konstigt att någon annan ska läsa det. Känner mig dessutom som en 13årig bilddagbokare när jag publicerar detta haha.
 

Vem är Lina Timåker?

Lina Maria Timåker är en 18-årig tjej som bor i Karlstad. Hon är en person som är väldigt lätt att umgås med. Hon bjuder alltid på sig själv och är aldrig otrevlig, kaxig, stönig eller arg. Hon är väldigt social, pigg & glad och har en tendens till att gestikulera mycket med händerna när hon pratar, vilket är väldigt charmigt. Hon har väldigt lätt till skratt, även när hon är superstressad, trött eller riktigt irriterad kan hon plötsligt bara stanna upp och börja skratta helt oväntat. Det är en av de sakerna jag gillar mest med Lina, man mår alltid bra och blir glad av hennes närvaro. Dessutom är hon genuint snäll och hon har ett stort hjärta. Hon är den omtänksammaste människan jag vet. Det kan vara allt från småsaker till riktigt stora uppoffringar, som att skicka ett ”lycka till på provet idag, det kommer gå superbra, och oavsett hur det går så vill jag bara säga att jag tycker du har varit hur grym som helst så som du pluggat till detta prov”-sms, till att våldgästa mig med en stor godispåse när jag precis kom hem från sjukhuset eller erbjuda hela sin garderob vid en klädkris.

Hon är oerhört osjälvisk och tänker alltid på alla andra. Lojal som hon är offrar hon sig ofta för alla andra och skulle aldrig försöka att medvetet göra någon ledsen eller arg. Det kan handla om allt från att skjutsa någon till andra sidan stan mitt i natten trots att hon egentligen låg och sov, låna ut sin favoritklänning en kväll, eller erbjuda någon sovplats eller mat. Hon är givmild och bjuder gärna på mat, fika på stan eller glass. Även om bankkontot i princip ekar tomt och det är över en vecka kvar till löning så bjuder hon gladeligen på glass eller en fika. Samtidigt som hon är en smart tjej. Hon är ekonomisk (även om det låter som att det inte riktigt går ihop) och är duktig på att spara pengar. Hon är målmedveten och har ambitioner i livet, hon gör alltid det man ber henne om och är en mycket noggrann person.

Om jag gifter mig någon gång kommer Lina utan tvekan att få vara huvudplaneraren. Ingen annan skulle jag känna mig så otroligt trygg med för Lina är en väldigt strukturerad person. Hon är alltid i tid (förutom när jag är med och därmed förstör tidplanen haha), har verkligen känsla för stil, inredning, vett & etikett osv. Hon har alltid koll på grejer & är ofta den i gruppen som tar tag i saker.

Om det är någon negativ egenskap hon har så är det nog att hon kan vara otroligt lat på ett så himla konstigt sätt ibland, vilket är något jag finner väldigt underhållande. Hon är nämligen aldrig lat med att t.ex. inte diska efter sig, träna eller något sådant. Utan bara med extremt bisarra saker, som att ”orka” parkera bilen till exempel, då tar hon hellre cykeln för att det är så ”jobbigt”(??) och Lina skulle till exempel kunna ha en urladdad mobil i flera timmar för att hon inte ”orkar” hämta laddaren som är i rummet bredvid.

I sex år har jag känt den här fantastiska personen och i sommar har vi varit bästisar i fem år. Vi har varit lika tighta i alla år och har vad jag kan minnas aldrig haft någon period då vi inte umgicks lika intensivt. Dock umgås vi extremt mycket mer nu när vi bor så nära varandra jämfört med när hon bodde på Granhult. Jag överdriver inte när jag säger att jag och Lina ses fem gånger i veckan nästan jämt. Ses vi inte varje dag så pratar vi antingen i telefon, chattar, sms:ar, snapar eller alltihop. Har vi inte setts på två dagar så är det liksom ”shit gud vad längesen det var vi sågs nu, jag har så mycket att berätta!!” Samtalsämnena tar aldrig slut. Vi kan gå ut och gå i 3h varje kväll och ändå tvingas stanna och ”prata klart” vid hejdå-punkten för att vi inte har hunnit prata klart om allt vi måste prata om.

Under de här sex åren har vi bara bråkat två gånger och då var det inte ens stora bråk utan då var vi bara sura på varandra och hördes inte på någon vecka men sen gick det över och allt blev som vanligt igen. Under de här åren har vi gjort riktigt många sjukt roliga saker ihop, alltifrån överraskningsfödelsedagsfester, partyweekends i Stockholm, ”modellfotograferingar”, cykelutflykter, konserter och höjdhoppshoppande som slutade med en trasig höjdhoppsställning. Samtidigt som vi har genomgått riktigt tunga och svåra saker ihop. Sommaren 2012 är en av dom. Då lämnade en av de finaste, omtänksammaste & mest kärleksfulla personerna jag mött jorden för att bli en ängel istället. Linas fina mamma, som Lina till sättet verkligen är en kopia på. Det fina med vår relation är att vi är lika tighta oavsett om livet är sämre än sämst eller bättre än bäst. Oavsett det så är Lina alltid mitt allt, hon jag alltid prioriterar och vill spendera varje dag ihop med. Hon är den jag helst gråter tillsammans med och även den jag helst sjunger, dansar & halsar vin med. Hon är den jag berättar allt för och den som ger mig exakt det jag behöver och mår bra av. Hon är mitt förstahandsval alla dagar i veckan oavsett om det är sommar eller vinter, jag är överlycklig eller hjärtekrossad, iordninggjord eller ful. Lina Timåker är den jag värderar högst av alla, min bästa vän som jag älskar mest av allt.












Kom ihåg mig?




Hejhej!
Hanna heter jag, 20 år från Karlstad. Är just nu ute och backpackar i Asien tillsammans med min sambo Samuel, Emma & Johan. Vår plan är att vara borta i närmare 8 månader, och besöka 16 olika länder. Jag ska försöka att uppdatera bloggen så mycket som möjligt under resans gång, i den mån vi har tillgång till fungerade internet. Jag finns även att följa på både instagram och vsco (klicka på cirkeln)

VSCO Logo

senaste från instagram: