Grekland i filmformat

Filmade ganska mycket med GoPron under resan, så har klippt ihop en liten film. Dock blev ljudet borttaget då det var upphovsrättsskyddat, typiskt. La ut en liknande film på min instagram - fast kortare och med ljud ifall ni vill kika.

MYKONOS - del 5

Mykonos är en extremt stor turistmagnet. Jag läste någonstans att dom har 10 000 invånare, och att det under de värsta högsäsongsveckorna bor runt 100 000 på ön. Jag & Samuel var garanterat där en av de värsta veckorna på året. Det tog oss 4h, och kanske 3l svett att hitta ett boende. Jag frågade nog på säkert 40 ställen om det fanns ett rum över, och alla kollade förbryllat på mig och frågade på ett idiotförklarade sätt om jag på fullaste allvar inte hade bokat rum innan. Det funkade hur smidigt och enkelt som helst, på alla ställen förutom Mykonos.

Ständerna var helt smetade, choran likaså och priserna skyyyyyyhöga. Utan att överdriva så är nästan allting 4 gånger så dyrt på Mykonos som på alla andra öar i Kykladerna. Hade du tur och hittade en budgethotell kostade det kanske 120€ per natt. Annars kanske 300-350€ PER NATT. En helt vanlig och enkel middag i form av en varsin pastarätt och cola kostade 400kr för mig och Samuel. Så Mykonos är sinnessjukt dyrt, det märks verkligen att det är en Jetset ö. Den är dock väldigt vacker och välbevarad, och har mycket att erbjuda. Men du får minst sagt betala för det. Varenda beachclub och bar skyltar med Moët-flaskor i både 1, 3, 5, 10 och 20 liters storlekar. Det är också väldigt mycket homosexuella på den här ön, vilket jag tyckte gjorde hela ön så charmig. På stranden så var typ 75% av alla bögar, både ungdomar, vuxna och pensionärer, från hela världens olika nationaliteter. Vilket är väldigt charmigt. Det var verkligen så tydligt att kärlek inte har någon färg eller (ålders)siffra. Och det är fint att se.

Nattlivet på Mykonos var helt okej. Choran är så himla stor så allt är väldigt utspritt, det finns inte en tydlig bargata utan det finns klubbar lite här och där. Vilket gör att det är lite svårt att hitta dem ifall man vill byta klubb. Då kan det istället bli att man går vilse i de hundra olika gränderna som finns. Vi var på Scandinavian Bar, som var en ganska stor klubb med väldigt mycket folk. Vi var nog dock de enda skandinaviena där, vilket var lite ironiskt med tanke på namnet, haha.

Stränderna på Mykonos är bra, det är väldigt klart vatten för att vara fastlandsstränder. Sanden är också ganska nice. Dock är det så sjukt mycket folk. Alla solstolar är uppradade i kanske 12 olika rader ner till havskanten, och sträcker sig från strandens början till slut. Det är beach clubs överallt och alla dunkar svinhög internationell schalger/pop musik.

Mykonos är verkligen gigantiskt och det märks väldigt tydligt både på standarden, som såklart blir ganska hög när det är stor konkurrans, och på utbudet, det är enormt. Det var så sjukt för när vi gick i en liten, smal och grekisk gränd och letade efter ett gulligt vykort så gick vi förbi en Victoria Secret butik?? Det var så surrealistiskt. Det fanns även flera lyxiga väskbutiker, parfymaffärer och en Gant-butik. Mitt i en smal liten gränd i självaste Grekland, så roligt. Choran sträcker sig säkert 5-6km längs kusten, så det finns mycket att tita på för den som vill shoppa på semstern. Mykonos  är en väldigt städad, välbevarad och vacker ö. Man får på något sätt en storstadskänsla tycker jag. Lite tråkigt är det dock att priserna är som i Sverige typ, tillskilland från alla andra öar i Kykladerna. Skulle jag åka hit igen så skulle jag åka i september när turistvågen har lagt sig och priserna sjunkit, då kan ön nog vara en riktig guldklimp.

Paros (del 4)

Vi kom fram till Paros väldigt sent, runt 17. Vilket betyder att många boenden redan var tagna så det fanns inte så jättemycket att välja på, kanske 3-4 personer stod och skyltade att de hade boenden i hamnen. Vi ville verkligen bo i Naoussa, som är Paros Chora kan man väl säga. Det fanns dock bara ett boende ledigt där, och det var utanför vår budget. Vi valde därför ett boende i Piso Livadi, och vi blev tyvärr lite lurade. Byn ligger bara en dyg mil från Naoussa, och vid (eller iallafall närmare) alla de största och finaste stränderna, vilket var en fördel. Dock var det inte alls så lätt att ta sig till Naoussa som managern sa. Bussen gick bara en gång i timmen, och taxi var man tvungen att beställa innan och det kostade runt 200kr enkel resa. Bussen var också relativt dyr, 25kr enkel resa. Så med tanke på att vi betalade 50€ per natt och åkte buss för 10€ varje dag hade vi nog faktiskt kunnat bo för samma pris i Naoussa, och sluppit åkandet. Men det visste vi inte där och då. Hur som helt så säger jag bara, åker ni till Paros, bo i Naoussa.

Naoussa är en fiskeby, så många av restaurangerna ligger i hamen precis intill alla båtar, så mysigt! Det är en väldigt stor by jämfört med de andra byarna i Kykladerna. Det finns massvis med affärer, inte bara turistgrejer utan riktiga klädaffärer, smyckesaffärer, hantverk etc. Restauranger finns det hur mycket som helst så det är bara att välja och vraka. Vi åt på en riktigt bra italienare, Piatzo hette den. Supergod mat & väldigt billigt dessutom. Byn är väldigt städad och välbevarad, den känns nästan lite exklusive. Den är nog faktiskt min favoritby av alla vi besökte under resan.

Stränder finns det gott om på Paros, och äntligen fann vi riktiga sandstränder!! Finkornig sand och långgrunt, inte grus som det är nästan överallt annars. Vi hängde rätt mycket på den stranden som var precis vid vårt hotell i Piso Livadi, mest för att det var bekvämt. En dag cyklade vi dock förbi flera av de största stränderna som New golden beach och golden beach. Dom var onekligen väldigt vackra med perfekt vit och finkornig sand, och långgrunt som bara den. Dock blåste det väldigt mycket så sanden blåste upp och piskade en när man solade.. Men finare stränder än dessa såg vi inte under resan.

Resans höjdpunkt: Dagsutflytken med Captain Yannis. Alltså wow vilken båttur!! Jag hade läst och hört mycket om den här båtturen här hemma i Sverige, så vi hade ganska höga förväntningar på den. Den stannade på fem stopp: i en liten vik, vid några grottor man kunde simma in i och några stränder som man bara kan ta sig till med båt. Alla stopp var på Koufonissi eller Naxos, dom finaste var utan tvekan dom på Koufonissi. Vattnet var så himla klart och kristallblått, och alla klippor var så himla vackra. Det går inte att beskriva. Jag är så glad att vi åkte på den båtturen, det var helt klart det finaste vi upplevde på resan i badväg. Maten som serverades på båten var dessutom jättegod, och det ingick dricka, mat, och 3 mellanmål på hela dagen. Som pricken över i fick vi dessutom se en sköldpadda!! På håll, men det är ändå mer än vad jag har någonsin har fått göra tidigare. Så åker ni till Paros, åk på den här båtturen!! Värt varenda krona.

Folegandros (del 3)

Folegandros:
En väldigt liten & genuin ö. Det finns endast en enda asfalterad väg på hela ön, och endast två bankomater. Det bor inte alls många på den här ön. Men alla som gör det samlas vid 22-tiden i choran för att äta middag på någon av öns 10 restauranger. Choran är förövrigt högst 70m i diameter och innefattar två torg som skiljs åt genom en liten kyrka. Torgen är helt fullproppade av alla de tio restaurangernas uteserveringar. Det hänger ljusslingor med glödlampor kors och tvärs i alla gränder och över alla torg. Menyerna innehåller bara grekisk mat. Det vill säga massa spännande kött/lammgrytor och hemmagjorda pasta (matsata). Så himla mysigt och genuint grekiskt. Väldigt romantisk och harmonisk miljö verkligen.

Stränderna på Folegandros ska vara väldigt vackra! På en strand brukar man även kunna se sköldpaddor om man har tur. Vi tänkte hyra en moped och åka runt och utforska alla olika stränder dag 2, innan vi hade kollat båtar därifrån. Om jag ska försöka sammanfatta allt snabbt: Jag och Samuel bokade alltid alla båtar på plats när vi kände att nu har vi fått nog av den här ön, nu vill vi se nästa. Bara det att när vi kollade tidstabellen för att ha lite att välja mellan så insåg vi att båten som går till Paros bara går 2 gånger i veckan. Skulle vi ta en annan båt till vilken annan ö som helst , bara för att därifrån åka till Paros så skulle det kosta typ 1000 spänn och ta kanske 8h. Vilket ledde till att vi fick välja mellan att åka hem förmiddagen därpå, (och inte ens vara på Folegandros ett dygn) eller stanna där i 5 dagar.... Vilket är väldigt mycket för en så extremt liten och lugn ö. Så vi tvingades tyvärr att åka därifrån innan vi ens utforskat ön. Jättetråkigt! Men sånt som händer när man backpackar och inte har planerat allt innan. Hur som helst så tog vi faktiskt en promenad till den största stranden på ön, Agali. Den var verkligen inte stor, men väldigt vacker och med ganska mycket folk vill jag ändå påstå, i förhållande till hur många som bor på ön. Den är omringad av höga, stupande klippor som det dessutom går att hoppa från.

På vår promenad till stranden mötte vi även 2 kor, 5 åsnor och kanske 10 getter, som gick helt lösa på slätterna längs med vägen. Väldigt lantlig och härlig känsla. Mer o-turistigt kan det nog inte bli. Vi bodde väldigt fint på Folegandros. Ett superfint hotell med pool, ac, wifi, och till och med små hudlotionskit på badrummet. En underbar kontrast till vårt vidriga boende på Ios, där det inte ingick varken tvål eller handdukar på badrummet... Generellt så är allt i mycket högre standard på Folegandros, det finns inte så mycket budgetboenden. Vi betalade 70€ per natt för vår lägenhet som var kanske 20-25m², så det var inte så farligt. Hur som helst så vill jag åka tillbaka till Folegandros, och uppleva det på riktigt. För det verkar verkligen vara en superhärlig ö.